Copacabana, Cusco, Rainbow mountain en Inca trail - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Tamar Pakvis - WaarBenJij.nu Copacabana, Cusco, Rainbow mountain en Inca trail - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Tamar Pakvis - WaarBenJij.nu

Copacabana, Cusco, Rainbow mountain en Inca trail

Blijf op de hoogte en volg Tamar

07 December 2017 | Peru, Arequipa

Lieve familie en vrienden,

Er zit een tijd tussen mijn vorige en huidige blog. Mochten jullie erop gewacht hebben, sorry! Doordat we in Cusco zoveel gedaan hebben, had ik weinig tijd en energie over voor andere dingen. Nu ik in Arequipa ben, heb ik daar wel tijd voor :-)

Ik was geëindigd bij Copacabana.. Isla del Sol helaas niet kunnen zien in verband met zeeziekte. De boottocht zou 2,5 uur duren en dat duurt te lang voor mijn maag, ondanks het innemen van reispillen. Dus Timo en ik besloten om twee bergwandel tochtjes te maken: 1 's ochtends van +/- 2 uur in totaal en de ander begin van de avond van +/- 1,5 uur totaal. Ondanks de hoogte (klim van 3800 meter naar 4000) ging dit ons goed af! We hadden een fantastisch uitzicht over Copacabana. Bij de tweede wandeling hadden we bovenaan gewacht op de zonsondergang. Super mooi om de zon in het Titicacameer te zien verdwijnen! Topdag! Wat ik hierbij nog vergeet te vertellen, is dat we 's middags een hele mooie kerk hebben bezocht en toevallig was er een Boliviaanse bruiloft met muziek aanwezig. Wat gaaf om de mooie geklede mensen te mogen zien, hun rituelen te mogen aanschouwen en de muziek te mogen horen. Zo onverwacht en zo leuk!

De dag erna hadden we een lange busrit naar Cusco. 's Avonds kwamen we aan bij Niños hotel, welke gerund wordt door een Nederlandse vrouw. Deze vrouw ging jaren geleden voor vakantie naar Cusco toe. Toen ze de straatkinderen in Cusco zag, besloot ze dat dit anders moest. Eenmaal terug in NL, nam ze ontslag bij haar toenmalige baan en vertrok ze voorgoed naar Cusco. Momenteel heeft ze twee hotels in Cusco + nevenprojecten (o.a. winkels), waarbij een aanzienlijk deel van het geld naar de kinderen (niños) gaat. Het geld wordt uitgegeven aan goed onderwijs, gezonde voeding, werkvoorziening, (mond) zorg etc. Zo'n mooi initiatief! Daar wilden we wel aan bijdragen, door een kleine week te overnachten in 1 van haar hotels. Naast dit fantastische hotel (met heerlijk biologisch eten), is Cusco stad ook niet vervelend;-) Alsof je Rome instapt, maar dan met de Inca cultuur natuurlijk. Zo mooi, zo sfeervol.. Timo en ik hebben meerdere plaatsen bezocht: het Inca-museum, de Spaanse kathedralen, de Zonnetempel, de 12-hoekige steen en natuurlijk plaza de armas. De zonnetempel bezochten we met een gids, zodat we meer begrepen wat we zagen en het dus ook meer gaat leven in je gedachten. De inca' s waren een slim volkje. Ze hadden onder andere veel verstand van bouwtechnieken en de seizoenen van het jaar (en hoe daarop te reageren). Ze aanboden 1 god. Deze God is voor de lucht, het water, de grond, de vegetatie en de dieren.. de basiselementen van ons bestaan. Ze offerden regelmatig, voor onder andere een goede oogst.

Naast het cultuur snuiven, zijn Timo en ik ook sportief geweest. We begonnen met de Rainbow mountain en de Red valley. Voor 17 km wandelen op 4000-5200 meter hoogte is geen grap! Het was zwaar, maar tegelijkertijd heel erg mooi. Toen ik bovenaan stond had ik echt kippenvel.. al die mooie kleuren rood, groen, geel, zwart met een gletsjer op de achtergrond.. het was de inspanning meer dan waard! Daarnaast hebben we ook de 4-daagse inca jungle trail gelopen met de liefste gids van Cusco; José en een supervriendelijke Amerikaanse meid; Alice. Met zn 4-en dus.. een klein maar fijn wandelgroepje! De eerste dag mountainbiken en raften, de tweede dag wandelen door de jungle en hotsprings als toetje, de derde dag zipline(!!) en wandelen langs de treinrails en de vierde dag Machu Picchu en Huayna Picchu. Het was fan-tas-tisch! De combinatie van de activiteiten maakt het leuk en afwisselend. Ik heb genoten van alles. Een klein minpuntje was het mountainbiken. De death road zat nog in mijn gedachten, klein trauma-tje, dus ik ben na 10 min afgehaakt. Vanuit het busje, welke achter de fietsers meereed, had ik trouwens ook een mooi uitzicht! Dus het maakte uiteindelijk niets uit dat ik niet durfde te fietsen. Machu Picchu (betekent oude berg) en Huayna Picchu (betekent jonge berg) waren de kers op de taart. Huayna Picchu was heftig met zn diepe afgronden, smalle paden en weinig houvast, maar... weer zo de moeite waard!

Na al dit moois verlieten we gisteravond Cusco, op doorreis naar Arequipa. Helaas was ik geveld door een buikgriepje, dus we bleven wat langer dan gepland in Cusco. Hierdoor slaan we Colca canyon over. Arequipa schijnt ook erg mooi te zijn, dus we zullen ons wel vermaken:-)

Nu echt... ¡Hasta pronto!

  • 07 December 2017 - 12:35

    Els Van Noord:

    Fijn dat jullie zo genieten ! Wat een leuke en afwisselende reis !
    Veel plezier nog samen .

  • 11 December 2017 - 19:44

    Ruud En Bea:

    Mooi. Geniet er samen nog even goed van. Een goede thuisreis en inderdaad tot gauw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamar

Lieve familie, vrienden en collega's, Binnenkort is het zover.. Op 10 oktober begint mijn reis door Zuid-Amerika! In 9,5 week tijd ga ik backpacken door Chili, Argentinië, Bolivia en Peru. De reis start met mijn moeder in Chili. Mijn moeder? Ja! Mijn moeder! Gaaf hè? Ze is nog nooit buiten Europa op vakantie geweest, dus het zal een grote cultuurshock gaan worden.. Ik denk trouwens voor ons allebei. Ondanks de verre vlucht en de Spaanse taal, verwacht ik dat we het samen erg leuk gaan hebben en een bijzonder mooi land gaan ontdekken :-) Na twee weken Chili, vliegt mijn moeder weer terug naar Nederland en vlieg ik door naar Buenos Aires-Argentinië. In Buenos Aires sluit ik mij voor 3,5 week aan bij een groepsreis met Djoser. Patagonië lijkt me fan-tas-tisch en ik ben ook erg benieuwd naar de watervallen van Iguazu! Na dit avontuur te hebben meegemaakt, vlieg ik door naar la Paz-Bolivia. In la Paz zal ik na 6 weken backpacken Timo weer kunnen omhelzen :-D Samen met Timo reis ik door Bolivia en Peru. De Inca trail mag natuurlijk niet op mijn lijstje ontbreken ;-) Het is nog even wachten, maar dan hoop ik actief gebruik te kunnen maken van deze reisblog. Alvast veel lees- en kijkplezier toegewenst! Tamar

Actief sinds 13 Sept. 2017
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 8630

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2017 - 15 December 2017

Zuid Amerika

Landen bezocht: